ISSN 1989-1938
Espai web patrocinat per:
Revista de pensament musical en V.O.

Estonian Philharmonic Chamber Choir


Magnificat, Arvo Pärt
Psalm 22, Psalm 104, Psalm 1-3, Cyrillus Kreek (1889-1962)
Vesper, op.37, Sergei Rajmmàninof
Intèrprets: Estonian Philharmonic Chamber Choir
Direcció: Daniel Reuss

Nordland Musikkfestuke, 6 d’agost

La música de Cyrillus Kreek, trombonista, pedagog i compositor, és brillant i àgil. Fou un d’aquests compositors que necessiten trobar la sàvia de la seva cultura per donar sentit musicològic al seu opus compositiu. Kreek, que fou una figura important de la vida musical d’Estònia, va prendre la decisió de recollir de forma sistemàtica la música folklòrica, molt especialment cançons populars religioses, amb un fonògraf i desenvolupar-la de forma significativa en la música coral d’Estònia.

Fotografía: ©Sofie Breivik

Els efectes coloristes de les harmonies modals són representatius d’un estil netament conservador i les seves obres segueixen un itinerari, gairebé físic, de les formes musicals simples i essencials.
Tonu Kaljuste, fill de Heino Kaljuste – reputat mestre de musica d’educació primària i director del cor de cambra d’Ellerhein- va fundar l’Estonian Philharmonic Chamber Choir (EPCC) l’any 1981. Dues dècades més tard, l’estiu del 2002, l’EPCC i Paul Hillier van col·laborar amb Harmonia Mundi EUA per dur a terme el projecte Veus del Bàltic. L’objectiu d’aquest propòsit digne d’estima va ser explorar l’amplitud i profunditat de la música coral dels països riberencs del Mar Bàltic.
A tall de metàfora, podem dir sense rodejos que Daniel Reuss, director artístic del cor des del setembre del 2008, sap tibar amb flexibilitat el cos sensible de les veus humanes que custodia i apreua amb una curosa direcció. Reuss, que és un músic de curiositat erudita, ratificà la musicalitat del cor fins al desenllaç del concert –un bon desenllaç, d’altra banda– per a mostrar al públic la resolució de fer una reconstrucció interior de la música de Sergei Rajmmàninof i Arvo Pärt. Amb tot, és indubtable la fascinació que aquests músics del bàltic produeixen a l’auditori; el sensacional cor ens va traslladar a un territori on es percep nítidament l’experiència d’aquelles persones que s’estimen profundament el seu ofici.
El director holandès va fer una exhibició dels seus coneixements sobre l’art del fraseig i ens va oferir una actuació apassionant, un retrat càlid i sagaç de les veus d’Estònia.

Text: Carme Miró

* * *